סרטו הנפלא של אלפרד הי’צקוק מ-1951, המבוסס על רומן של פטרישה הייסמית (הכשרון של מר ריפלי), שבמרכזו פגישה של שני זרים ברכבת אשר דנים ברעיון של “החלפת רציחות” – האחד מבצע רצח למען חברו ולהיפך. לגאי, שחקן טניס, יש אישה שממררת לו את החיים. לברונו, אבא רודה ושתלטן. המשטרה לעולם לא תקשר בין הרציחות, המניעים והרוצחים האמיתיים. הזרים נפרדים לשלום כשגיא אינו חושב פעם נוספת על אותה שיחה מוזרה, עד שגופתה של אשתו נמצאת לאחר שנחנקה למוות.!
גופתו של הארי שנמצא מוטל חסר חיים בפאתי היער, יוצרת הרבה אי נעימויות, בלשון המעטה, בעיירה שלווה
היצ’קוק מנצל את פרנויות המלחמה ומביים את המותחן המבריק הזה, שכולל את כל סממניו הידועים, בעיקר את
צלם עיתונות שרגלו שבורה, מרותק לכסא גלגלים בחדר ניו יורקי ומציץ בשקיקה במתרחש בדירותיהם של שכניו בבית מנגד. כשעולה בו החשד שממול בוצע רצח, הוא חולק עם חברתו השואפת להינשא לו, ובכך מעניק טעם מחודש ליחסיהם ההדדיים. ועוד איזה טעם… יצירת המופת של היצ’קוק, שנוגעת בתחכום בנושאים פרובוקטיביים בין מטה-קולנועיות לאימפוטנציה מינית. עם ג’יימס סטיוארט וגרייס קלי. עם ג’ימס סטיוארט וגרייס קלי.
יצירת המופת של אלפרד היצ’קוק המפגין את כשרונו בבניית סיטואציות משעשיות ומרתקות הבאות זו אחר זו במהירות מסחררת. זוהי אחת מקומדיות המתח הטובות בתולדות הקולנוע. קארי גראנט הוא איש פירסום שמסתבך בפרשת ריגול, נחטף, בורח וחוצה את ארה”ב כשכוחות גדולים מהבנתו דולקים אחריו – “תאוריית הקשר” במיטבה. כולל את סצנת מטוס הריסוס הקלאסית והשיא הבלתי נשכח על פסלי הנשיאים בהר רושמור. עם קרי גרנט, אווה סיינט מארי, מרטין לנדאו וג’ימס מייסון.
ג’ון “סקוטי” פרגסון (סטיוארט) הוא שוטר שאיבד את שותפו במהלך מרדף בו נפל מבנין גבוה. הוא פורש מתפקידו לאחר שהוא מתחיל לסבול מפחד גבהים (ורטיגו) במהלך המרדף בו איבד את חברו. הוא נשכר על ידי מכר ישן לעקוב אחר מדלן, אשתו (נובאק), המתנהגת בצורה מוזרה. סקוטי מתקרב אליה יותר ויותר עד כדי התאהבות. כשמדלן נעלמת, סקוטי מאבד את שפיותו אך לבסוף מוצא את אשר חיפש… הסרט נחשב כאחד מהסרטים הטובים ביותר של היצ’קוק ובכלל, ועוסק עמוקות בשאלות של זהות ומציצנות דרך המעקב של סטיוארט.
אלפרד היצ’קוק שוב משתעשע במדרגות, הפעם אלה שיורדות לרכבת התחתית. מאני בלסטרו (הנרי פונדה) הוא מוזיקאי שעובד קשה לפרנסתו במועדון ניו יורקי. כאשר אשתו זקוקה לטיפול שיניים, מאני מתכוון ללוות כסף על חשבון פוליסת הביטוח שלה. אלא שהפקידים מזהים אותו בטעות כמי ששדד אותם, ומזעיקים את המשטרה. מבוסס על סיפור אמיתי.
מונטגומרי קליפט (נהר אדום) הוא כומר המאזין לוידוי על רצח, ומפאת תפקידו, אינו מוסר את האשם בדבר למשטרה, גם אם יואשם במעשה – או בשותפות לדבר עבירה. היצ’קוק יצר סרט דחוס וחונק, כשאתרי הצילום – העיר קוויבק – מוסיפים לתחושות אלה, ולהרגשת “יום הדין” המרחפת מעל ראשי הדמויות שבסרט, שגורלן כמו נחרץ מראש. אולי לא ההיצ’קוק בה”א הידיעה – אך עדיין מומלץ מאוד. עם אן בקסטר (הכל אודות חוה)
כוכב טניס בדימוס (ריי מילנד) שוכר נוכל לרצוח את רעייתו (גרייס קלי). אבל תחבולת הרצח המתוחכמת משתבשת והאשה מצליחה לחסל את רוצחה המיועד. הבעל מפעיל תוכנית מתוחכמת לא פחות על מנת להפליל את רעייתו ברצח. הסרט הוא עיבוד למחזהו של פרדריק נוט והיצ’קוק בחר שלא להוציא את העלילה החוצה, ואכן חלקה הגדול מתרחש בדירת בני הזוג. בדומה לסרטים כמו “סירת הצלה” ו”החבל” הסגירות והדחיסות של הסט היחיד תורמים ליצירת אווירה קלסטרופובית טעונה, כך שלמרות המקור התיאטרלי הסרט הוא קולנועי מאד. הסרט צולם בטכניקת התלת מימד, אבל בזמנו כמעט ולא נחשף לציבור הרחב בטכניקה המקורית. בניגוד ליוצרים אחרים היצ’קוק בחר להשתמש בתלת מימד על מנת להדגיש את המעמדים הדרמטיים. כך למשל הוא בחר לעיתים להרחיק את ההתרחשות מהמצלמה על מנת להדגיש את עומק התמונה או בסצנה מרכזית כמו נסיון הרצח הוא משתמש באפקט התלת מימדי בכדי להגביר את הזדהות הצופים עם הקורבן.
ג’ואן פונטיין (רבקה) זכתה באוסקר על תפקיד זה בתור אשתו האמידה של קרי גראנט (מזימות בינלאומיות), מהמר תחמן ופלייבוי בעברו, החושדת בו כי הוא מתכנן לגזול את חייה ולרשת את כספה. ביים בקפידה גאון המתח אלפרד היצ’קוק (פסיכו, הציפורים), שהודה בראיונות שערך שנים אחרי יציאתו של הסרט לאקרנים, שסופו הלא-אמין הוא כלל לא הסוף אליו התכוון.