לוגו הראש של האוזן

קורט קוביין: הצרורות שבישרו את הירייה

kurt1

השנה: 1992. המקום: נתניה, עיר האורות השנייה. חדר קטן מלא בפוסטרים של קורט קוביין באדיבות “ראש 1″ ו”מעריב לנוער”. ברקע מתנגנת לה קלטת חדשה ונוצצת של “Nevermind” בטייפ מהודר של סוני. במרכז החדר, אני. בן 6 בלבד. מחוייך למשמע הצרחות בשיר “Territorial Pissings”. אולי הייתה זאת אשמתם של הוריי, שדגלו בחינוך ללא פילטרים תרבותיים. אולי זו אחותי הגדולה, שהייתה נערת רוקנרול ומודל לחיקוי. אבל קשה שלא לתת את הקרדיט לקוביין עצמו, שניחן ביכולות תקשורת מוזיקליות בלתי רגילות, גם לאלו שפאנק רועש וגראנג’ מטונף הם לא כוס התה שלהם. החיבור שלי לנירוונה ולקוביין היה מיידי. Nevermind היה הקלטת הראשונה שהוריי קנו לי, הדיסק הראשון היה של האלבום השלישי, In Utero. ביום שפורסמה הידיעה על מותו של קורט, נשארתי בבית יחד עם אחותי. אין בית ספר היום.

“מטורף”, “משוגע”, “נרקומן”, “אלים” ואפילו “נאצי”, אלו רק חלק הכינויים שהודבקו לקורט קוביין מול אוזניי עד התיכון, אבל לא היה לי שום ספק לגבי היישות המוזיקלית שהשפיעה עליי יותר מכל. ואז הזמן החל לעשות את שלו. נירוונה התחלפה בקינג קרימזון, חולצות הפלנל והג’ינסים הקרועים נזרקו לטובת חולצות מכופתרות ופדלפונים. דור ה-X הפך להיות דור ה-XOXO ואני כבר הייתי טוב מידי בשביל צרחות הייאוש של קוביין. וכך זה נמשך עד סוף 2009, אז שוחררה לראשונה באופן רשמי ההופעה המרהיבה של נירוונה בפסטיבל רדינג 1992. כמו חולה אמנזיה שחווה שוב לראשונה את הזכרון הראשון שאיבד, דמעתי אל מול ההופעה. זה לא רק המוזיקה, הטקסטים והאנרגיה המטורפת שתקפו את חושיי, אלא הנוכחות של קוביין, כמעט כמו זו של קדוש מעונה, שהזכירה לי אחרי שנים את כל ששכחתי.

מתוקף הערצתי, תמיד רציתי לראות ולדעת עוד על קוביין, אך עד היום לא צפיתי באף סרט דוקומנטרי שהצליח לפצח את דמותו. נכון שלא מדובר בדיוק באניגמה כה גדולה שדורשת פיצוח, אבל נפשו הסוערת של קוביין, כמו גם המוזיקה שיצר, הייתה סמל של תקופה, אחת שראויה לייצוג קולנועי מכובד. הדוקומנטריסט הבריטי ניק ברומפילד ביים את קורט וקורטני, שהוא יותר סרט קונספירציה שחוקר את התאבדותו של קוביין (ואף מציג טיעון שקוביין בכלל נרצח). סרט נוסף בשם About a Son מציג הקלטות שמע מראיון עם קוביין, בשילוב אימג’ים שנראים מעט תלושים ומוזיקה מאת אמנים אחרים שהם לא נירוונה, ובסופו של דבר נותר קצת משעמם וחסר פואנטה. לעומת אלו ואחרים, הבמאי טום מורגן (הילד נשאר בסרט) מביא לנו כעת את אחד הסרטים הדוקומנטריים היותר מרתקים וחשובים שנראו אי פעם על המסך. Cobain: Montage Of Heck הוא פיסת אמנות מרגשת שעושה חסד עם נפשו ויצירתו של קוביין.

נירוונה היא לא העיקר בסרט. התקציב האפסי להקלטת “Bleach”, העבודה עם מפיקים אגדיים, החברות בין שלושת חברי הלהקה.. את כל אלו לא תמצאו כאן. אפילו ראיון אחד עם דייב גרוהל החייכן אין כאן (ואולי טוב שכך). תשכחו מהמאקרו – “מונטאג’ אוף הק” הוא כולו מיקרו ושמו קוביין – הילדות שהחלה כמלבבת אך במהרה הפכה סיוט של פירוקים משפחתיים חוזרים ונשנים, ההתעצבות כדמות מרדנית בפניי עצמו והסובבים, ההתמודדות עם ההצלחה והשדים שעוררה, ההתמכרות והבריחה לסמים קשים, וכמובן המחלה. המחלה הלא ברורה אותה נשא בקיבתו ומעיו, זו שלא אותרה ע”י אף רופא ושגרמה לו לכאבים עזים בכל פעם שפתח את פיו בשביל לשיר. המחלה שהיא בעצם תוצר של נפש פגועה, דחויה ומושפלת שמקורה בתא המשפחתי הרעוע של קוביין. באמצעות הקלטות נדירות של קוביין בהן הוא מספר על עצמו וחוויות מילדותו, רשמים יפהפיים ועצובים ממחברותיו ומיומניו האישיים, ועד צילומי וידאו ברגעים אינטימיים/מצמררים שלו ושל קורטני לאב אשתו. מורגן יצר כאן משהו שיותר קרוב להיפנוזה מאשר סרט דוקומנטרי. זוהי חוויית צפייה שזהה כמעט לשטיפת מוח, אבל כזו שאינה אמורה ליצור שינוי חשיבתי, אלא רק חמלה אנושית והכרה מחודשת. 
קורט קוביין: הצרורות שבישרו את הירייה

קשה להבין איך רק עכשיו העולם זוכה לקבל את ההצצה הכה עוצמתית הזו לחייו של קוביין. מצד שני, אין ספק שהיה שווה לחכות ולהודות לכל האנשים ששמרו את העדויות והתמונות האלו קרוב לליבם. חומרי הארכיון שנמצאים כאן נחשבו כלא קיימים/לא הורשו לשימוש במשך שנים והם לא פחות מעוצרי נשימה. בשילוב עם המוזיקה האלמותית, האנימציה והראיונות עם האנשים בחייו של קוביין, 132 הדקות של “מונטאג’ אוף הק” הן טריפ רגשי ומוזיקלי נדיר. מעריצי נירוונה וקוביין בוודאי לא יוכלו שלא להתרגש מהמראות והקולות שכאילו זועקים מן הקבר. יתר הצופים עוד עלולים למצוא את עצמם מתאהבים לראשונה בדמותו וביצירתו של הרוקר מאברדין.

כתבות דומות

רוצים להיות הראשונים לדעת שהמוצר חזר? השאירו פרטים

רוצים להיות הראשונים לדעת?

הרשמו עכשיו לדיוור
וקבלו 10% הנחה

ברכישה הבאה

*ללא כפל מבצעים וקופונים

רוצים להיות הראשונים לדעת?

כל העדכונים והמבצעים אצלכם במייל

*ללא כפל מבצעים וקופונים

אז מה אתם מחפשים?
דילוג לתוכן