לוגו הראש של האוזן

סרטי השואה. יצירות מופת מטלטלות

סרטי השואה

זה לא דבר של מה בכך, אבל את הסיפור צריך לספר ויש כמה יצירות שלצד העובדה שגורמות לשיערותינו לסמור, אנחנו מבינים שזה לא רק הסיפור אלא גם הדרך בה סיפרו אותו


אינספור סרטי שואה ומלחמת העולם השנייה בימים הרלוונטים בשלל ערוצי הטלוויזיה. רק שאשתו של שומר גן החיות, רשימת שינדלר והפסנתרן אינם חזות הכל. לכן, הכנו רשימה של סרטים (וגם סדרה אחת) שראויים לצפייה בכל אחד מימות השנה, כולל האחד שהוא כנראה סרט השואה הטוב בהיסטוריה

לבד בברלין

סרטו של וינסנט פרז המבוסס על רב המכר  של הנס פאלאדה. סיפורם האמיתי של זוג גרמני מהמעמד הבינוני שחי בברלין החשוכה של 1940. לאחר מות בנם בקרב על צרפת, מצטרפים השניים למחתרת הגרמנית ומפיצים פלאיירים ברחבי העיר בגנות הנאצים ופשעי המלחמה להם גרמו. הסרט, כמו הסדרה,  מחוויר לעומת הספר ושלושתם מתגמדים נוכח הגבורה והזוועה (2016).

הדיקטטור הגדול

יצירת המופת של צ’ארלי צ’פלין, שבדרכו הסאטירית והגאונית הגיב לזוועות המשטר הנאצי, והיה בין הראשונים לעשות זאת צ’פלין בתפקיד כפול מגלם את דמותו של ספר יהודי בגטו ובמקביל את הדיקטטור הינקל (קריקטורה גרוטסקית של אדולף היטלר) השולט במדינת טומאניה ושואף להשתלט על העולם. קומדיה כואבת של טעויות הנשענת על הדמיון הרב בין השניים, בין הספר לדיקטטור, בין צ’פלין להיטלר.

הסרט, שכולל את סצינת הפנטומימה המופלאה בה רוקד הינקל עם כדור הארץ, וכמובן את נאום הג’יבריש המפורסם, מציג את צ’פלין בשיאו, כשחקן וככותב סרטים אילמים. הפיהרר המקורי הזמין את הסרט להקרנה והתמוגג. צ’פלין יצר את אחת הסאטירות הנוקבות בתולדות הקולנוע, גם כמחאה על שתיקת ארה”ב נוכח המלחמה המשתוללת (1940).

הבן של שאול

סרטו המפתיע, העז והמטלטל של לאסלו נמש אודות יהודי-הונגרי, שהוא חלק מהזונדרקומנדו במחנה אושוויץ. יום אחד הוא מפנה גופה של ילד, ומזהה אותה כבנו האבוד. הוא מחליט להציל את הגופה ולהביאה לקבורה על פי ההלכה היהודית. המשימה תהפוך לקשה ומסוכנת מרגע לרגע. חזק, מחוספס, לא סרט שואה מתבקש. דמיינו את האחים דארדן מצלמים באושוויץ. זוכה פרס האוסקר, גלובוס הזהב וארבעה פרסים בקאן כולל הפרס הגדול של חבר השופטים (2015).

לא נשבר

אנגלינה ג’ולי גייסה את ליבה החומל ונפשה השורדת ויצרה כאן סרט אדיר, חף מרחמים, בוטה ומהפנט. בן למשפחת מהגרים איטלקית, הצטיין בריצות והפך לאצן האולימפי של הנבחרת האמריקאית באולימפיאדה. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה התגייס לחיל האוויר. במהלך מבצע חילוץ מטוסו הופל ויחד עם שני אנשי צוות ששרדו, השלושה שהו על רפסודה בלב ים במשך שבועות עד שנלכדו בידי היפנים. הסרט היה מועמד לשלושה פרסי אוסקר (2014).

אפוקליפסה: היטלר

אחרי הסדרה התיעודית האיכותית מצרפת, הסוקרת את מלמת העולם השנייה, מגיעה סדרת פרולוג בת שני חלקים על חייו של היטלר. החלק הראשון עוסק בצעירותו, בפעילותו הפוליטית הרדיקלית ובעלייתו ההדרגתית לשלטון. החלק השני עוסק בדמותו לאחר שנבחר לקנצלר של גרמניה, הפך אותה לדיקטטורה ודרדר אותה למלחמה. גם כאן עברו חומרי הארכיון רסטורציה, נצבעו בצבע, הועברו ל-HD ופערו לסתות (2011).

צא וראה

סרטו הלא ייאמן של אלם קלימוב מתרחש בביילרוס ב- 1943. גיבור הסרט הוא נער מתבגר המצטרף לפרטיזנים, דרכו מציג קלימוב את מוראות המלחמה ללא רחם. בתחילת הסרט מגלה הנער כי משפחתו נטבחה עם כניסת הגרמנים לכפר (למעלה מ-600 כפרים על יושביהם הושמדו במדינה זו). מכאן מתחיל מסע נדודים מסויט, שקלימוב מתארו בפירוט מזעזע ובצילומים מהפנטים, המשלבים סוריאליזם ואכזריות. הגיבור כמעט שאינו מדבר, אבל פניו רבות ההבעה ממלאות את המסך בשתיקה, באימה ובאלם מצמרר. השימוש שעושה קלימוב בפס הקול מדוד ומדויק גם הוא, ותורם לסיוט ולמחנק. אולי סרט השואה הגדול בהיסטוריה (1985).

כתבות דומות

רוצים להיות הראשונים לדעת שהמוצר חזר? השאירו פרטים

רוצים להיות הראשונים לדעת?

הרשמו עכשיו לדיוור
וקבלו 10% הנחה

ברכישה הבאה

*ללא כפל מבצעים וקופונים

רוצים להיות הראשונים לדעת?

כל העדכונים והמבצעים אצלכם במייל

*ללא כפל מבצעים וקופונים

אז מה אתם מחפשים?
דילוג לתוכן