08/12/2019
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Claypool/Lennon
  2. Dream Theater
  3. Steve Kilbey
  4. Tom Waits
  5. Bohemian Rhapsody
חדשים בג'אז באוזן
  1. Charles Mingus
  2. Alice Coltrane
  3. Charles Lloyd
  4. Aaron Parks
  5. The John Betsch Society
סרט המתמקד בניל קאסידי - שהיה להשראתו הגדולה ביותר של ג`ק קרואק (דין מוריארטי – הדמות המרכזית של הרומן "בדרכים" מבוססת על דמותו של קאסידי), ורבים מחבריו, סופרי תקופת הרנסנס הביטניקית של ארה"ב. ניל קאסידי, , נולד ב-8 לפברואר 1926 בסולט לייק סיטי, יוטה. הוריו היו בדרכם להוליווד, שם תכנן אביו לפתוח מספרה. המספרה נכשלה, המשפחה עברה לדנבר והוריו התגרשו בהיותו בן 6. קאסידי תאר (בשליש הראשון) את שנותיו המוקדמות בחברת אביו האלכוהוליסט בסדרה של דירות מצוקה וברחובות בהם מצא כמות נכבדה של חופש. לפני הגיעו לגיל 21 (ע"פ ספירתו האישית) הוא גנב יותר מ-500 מכוניות לשם נסיעות שעשוע עם חברותיו ובילה 15 חדשים במוסד לקטינים. קאסידי הוצג לפורום הביט המוקדם ע"י סטודנט לאנתרופולוגיה צעיר מאוניברסיטת קולומביה בשם האל צ`ייס אשר הציג את מכתביו של קאסידי מהמוסד בפרהסיה - והם שמשכו את תשומת ליבו של קרואק שעבד באותו הזמן על רומן בשם "העיירה והעיר" (שהיה לרומן הרשמי הראשון שלו). בשנת 46 כאשר קאסידי שוחרר מן המוסד, הוא הגיע לניו יורק באוטובוס מלווה באישתו הטרייה לו-אן הנדרסון והוצג ע"י צ`ייס לגינזברג ולקרואק שתיאר את פגישתם הראשונית בפרק מן "העיירה והעיר" ומאוחר יותר בחזיונות מקודי. קאסידי דחה את קרואק בתחילה בשל הקונוטציות שהעלה במוחו - שהזכירו לו את בריוני קנדה הצרפתית שהמאכריות והאופורטוניזם זרמו בעורקיהם, אך גם נמשך אליו בו זמנית בשל "שגעונו", והם נהגו להסתובב בבארים יחדיו. כפי שכתב קרואק בטיוטה הראשונה של "בדרכים": "הוא עבד עלי, כביכול, וידעתי את זה והוא ידע שידעתי (זה היה בסיס מערכת יחסינו), אך לא היה אכפת לי והסתדרנו מצוין." קרואק שמר מרחק מנוכר מן הרומן שהתפתח בין גינזברג וקאסידי אך הטביע את תיאורו באחד מן המעברים הזכורים ביותר מבדרכים: "ניל ואלן רקדו כפפלוקיםdingledoodies) = גושים חביבים שייבשו על קצוות השיער טרם התרוממות מן האסלה – נ.ו), ואני נשרכתי אחריהם כמו שתמיד נהגתי כל חיי להשתרך אחר אנשים שעניינו אותי, מכיוון שהאנשים היחידים בשבילי הם המטורפים, אלה שמטורפים לחיות, מטורפים לדבר, מטורפים להיוושע, משתוקקים לכל בעת ובעונה אחת, אלה שלעולם אינם מפהקים או אומרים דברים שגורים, אלא בוערים, בוערים, בוערים כמו נרות רומאיים נפלאים מתפוצצים כעכבישים לאורך כוכבים ובתווך אתה רואה את אור האמצע הכחול פוקע וכולם עושים אאאאאאאווו!!!!". התכתבותם של קרואק וקאסידי החלה מייד לאחר שקאסידי עלה על אוטובוס בחזרה מניו יורק לדנבר בשנת 1947. קאסידי נהג לומר לקרואק תמיד כי "כשזה מגיע למכתבים, אני מתייצב בנחרצות". קרואק התרשם מיידית מזרימת המילים הבלתי מרוסנת של חברו ותיאוריו הפרטניים באשר למסעות הניצול המיני הנועזים שלו. הוא קרא לאחד ממכתביו המספר אודות שתי אחיות שפגש באחד ממסעותיו, "מכתב סקס גדול". קרואק נלחם בכדי לסיים את "העיירה והעיר" באותו זמן וקאסידי דחק בו ל: "כתוב, כתוב ג`ק, כתוב, שכח הכל.". קישרו של קאסידי עם חברו במשך השנים הבאות התבסס על אמונתו כי כתיבה אמורה להיקרא כ"שרשרת המשכית בלתי ממושמעת של מחשבות", שהפכה לאחד מעקרונותיו של קרואק בכתיבת פרוזה ספונטאנית ובאסתטיקה ספרותית. כאשר לקה קרואק במחסום יצירתי בסביבות דצמבר 1950, היה זה עוד מכתב של קאסידי שגרם לו לשים על הנייר את הספר שקיבץ מזמן וקרא לו עד אז בחיבה מרוחקת "בדרכים". היה זה מכתב "ג`ואן אנדרסון" בו בירבר קאסידי תוך שימוש באלפי מלים לתיאור ביקורו אצל חברתו ג`ואן בביה"ח לאחר נסיון התאבדותה, ובריחתו מבעד לחלון אמבטיה לאחר שנתפס מזיין חברה אחרת שלה קרא "מרי דובדבן" בדירה בדנבר בה שמרה על תינוק. המכתב שכנע את קרואק כי הדרך הטובה ביותר לכתוב אודות מסעותיו חוצי היבשת עם קאסידי, הייתה בצורת מכתב לחבר טוב בשימוש גוף ראשון קרייני. קרואק הגדיר את פרוזת קאסידי "כתבעיטה" (kickwriting), ועודד אותו "לכתוב רק מה שבועט בך, ושומר אותך שעות נוספות ער על אושר וטירוף טהור". מכתביו של קאסידי וספרו הראשון של בורואוז, "ג`אנקי" (נרקומן) שקרואק קרא כטיוטה בתחילת שנת 51, היוו השראה מרכזית ברומן המסע הביוגראפי שלו - כאשר סוף סוף נכתב בפרץ של הקלדה חסרת מנוחה בת שלושה שבועות באפריל 51. המשורר גארי שניידר הבין כי "מה שתפס את קרואק וגינזברג בדמותו של קאסידי הייתה האנרגיה של המערב האבטיפוסי, אנרגיית החלוץ, עדיין מחלחלת, קאסידי הוא הבוקר (קאובוי) בהתרסקות". קאסידי השלים אך ורק פרולוג וכמה פרקים ראשונים בביוגראפיה שהחל לכתוב זמן קצר לאחר שפגש את חבריו הניו יורקים. הוא קרא לחלק זה השליש הראשון ותיאר בו את תשע שנותיו הראשונות בדנבר. קרואק קרא טיוטא של השליש הראשון בעודו חי בחברת ניל ואשתו קרולין - בסן פרנסיסקו בשנת 52 (תקופה המתוארת בסרט נוסף במדף הביט בשם "פעימת לב" בו מגולמת דמותו של קאסידי ע"י ניק נולטה), ומשם קיבל את השראתו לכתוב את "חזיונות על ניל", העוסק במשפחתו וילדותו של קאסידי בדנבר, יצירה שהוכנסה לספרו הבא שפורסם בשם "חזיונות על קודי". כפי שהודה ג`ק בתחילת דרכו עם ניל:" התחלתי ללמוד ממנו כפי שהוא כנראה למד ממני". לורנס פלורנגטי (משורר) פירסם את ה"שליש הראשון" ב-4 בפב` 68 בסן מיגל דה אלנדה, מקסיקו. במהדורה מאוחרת יותר שפירסם תחת הלייבל הסן פרנסיסקני המיתי שבבעלותו "סיטי לייטס", הוסיף הערת עורך בה כתב: "המערב שקאסידי גדל בו, סמטאות המצוקה, ג`ונגליי הנוודים, המספרות ורחובות דנבר האחוריים – הוא זמן ומקום, רחוק כמו הבהלה לזהב – אמריקה של שנות השלושים שמתקיימת כיום רק בתחנות אוטובוס שכוחות בעיירות קטנות ואבודות...... קאסידי לעיתים מסורבל ומדבב את דבריו כמו דברן מהיר (יותר משהיה קאסידי "סופר" – הוא היה מאעכר, מעין פול ניומן מואץ בסרט "הספסר"- {או בישראל "אדי פלסון"}. אז דמיינו את קול המאעכר שלו בשעה שאתם קוראים בספר, או צופים בסרט המציב את קיאנו ריבס בתפקיד חבר נעורים מאולמות הביליארד של דנבר לצד תומאס ג`יין בתפקיד קאסידי, חסר המנוחה המעקצץ בסקסיות. הסרט מסתמך על חוויות ורשמים שהועברו מקאסידי לקרואק בכתב ובעל פה ומעדויות שנצטברו לאורך השנים לעלילה המייצגת את הייאוש הצעיר והכמיהה לפואטיות ששלט בתת המודע הפוסט מלחמתי בארה"ב של אותן שנים.
כתבות קשורות
חרף הטענה שדור הביט לא היה ולא נברא, התפוקה המרשימה של יוצריו, בספרים ובעיבודים לקולנוע, הופכת אותו לאחד הגורמים המרתקים בתרבות המאה ה-20 (19/07/04) תרגם: ניר וקסמן
כל המהדורות:
 
גירסה
תאריך הפצה13/09/2005
זמן92 דקות
כמות בסט1
סטודיוUniversal
סוג מסךמסך מלא 1.33:1
פסקולדולבי דיגיטל 2.0 סראונד אנגלית
כתוביותEnglish
French
Spanish
לבירור רכישה03-6215201


אוזןבר: פתוחים לאירועים סגורים

הרמת כוסית / כנסי חברות / אירועים סגורים / מסיבות יומולדת / הזמינו עכשיו! כאן הפרטים

אוסף נדירים בלתי נפוצים

מגוון גדול של תקליטים במצבים מצוינים ובמהדורות מוקדמות הגיע בעיתוי חגיגי של ספטמבר בואך אוקטובר. הנה פירוט. נתראה בחנות

האוזן קונה אוספים של תקליטים משומשים

התקליטים תופסים אצלך יותר מידי מקום בבית?
רוצה להיפטר מאוסף הוינילים, הדיסקים וסרטי הדי וי די שלך?
עובר דירה? עוזבת ת'עיר? האוספים הישנים שלך ימצאו אצלנו בית.
לפרטים

צ'רלי מגירה – הרטרוספקטיבה בתקליט כפול

צ'רלי מגירה, גבי אבודרהם בשמו האמיתי, הוא מגדולי גיבורי הגיטרה שיצאו מארץ הקודש, אך לא ידעו להכיל אותם. מגירה נאלץ לנדוד לברלין, שם קץ לחייו. אמן טהור, פראי ואוטנטי. גיטריסט גאון וחיית במה, שהרטרוספקטיבה החדשה עושה עמו צדק ומנציחה במלוא הדרה את פועלו של היוצר שמת. בקרוב על מדפי האוזן

כתבו לנו YouTubeהאוזן השלישית בפייסבוקהאוזן השלישית בטלפון