18/01/2021
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Claypool/Lennon
  2. Dream Theater
  3. Steve Kilbey
  4. Tom Waits
  5. Bohemian Rhapsody
חדשים בג'אז באוזן
  1. Charles Mingus
  2. Alice Coltrane
  3. Charles Lloyd
  4. Aaron Parks
  5. The John Betsch Society
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

אל ארץ החזירים והפנינים
מסעו של ביל מאריי, הגיבור של ג'ים ג'רמוש האוחז זר נבול, הופך בידיו האמונות של במאי האינדי לטיול על החיים ועל המוות. מבט אחר על “פרחים שבורים” 

הו אמריקה אמריקה. הו בתי פרברים מרוהטים. מכוניות מפוארות. אנשים נשמטים מנומנמים מתוך קללת השפע. דון ג'ונסטון (ביל מאריי) יושב על הספה החומה ובוהה בטלוויזיה כששרי (ז'ולי דלפי), האישה הרובצת עכשיו בחייו, מודיעה לו שהיא עוזבת. מכתב ורוד נדחק מתחת לדלת. זהות השולח או השולחת עלומה. סיפור אהבה ישן צץ פתאום ונתקע כמו קליפה של תפוח בין השיניים. מכתב שמספר על ילד שנולד מסיפור נשכח לפני עשרים שנה. הבן האובד יוצא לחפש את אביו והאימא מתריעה ומזהירה את ביל מאריי מפני מה שעלול לקרות בדרך.
מי יעורר לחיים את הזכר המדוכא. מי  יחזיר ויחדיר את הארוס לתוך הטאנטוס. מי יצליח להפיח רוח חיים בביל מאריי שיושב על הספה עם אותה הבעה קפואה שמרוחה לו על הפרצוף מאז אבודים בטוקיו של סופיה קופולה?
מי ינסה? ג'ים ג'רמוש ינסה. להצית את הלהבה. להפיח רוח חיים בפרחים שבורים. אנחנו במגרש של העקרות הרגשית. עקרות רגשית שטובלת עמוק בתוך השפע הקפיטליסטי. איש מחשבים שעשה מספיק כסף, ועכשיו בעשור השישי הוא שוקע לתוך הנמנום המכלה של שארית חייו. מי יעורר אותו לחיים? בגוסט דוג זה היה לוחם סמוראי שחור שמפריח יונים על הגגות של ניו ג'רזי. ופה זה ווינסטון (ג'פרי רייט) השחור שמתחזה לשרלוק הולמס ומנסה להשיב את הפרש הלבן מאריי אל מסלול החיים. ווינסטון רב האון והילדים, הפרא השחור והצבעוני מול הזכר הלבן הדכאוני והכמעט מסורס, דון ז'ואן דה לה שמאטע שאיבד את אונו בין המחשב לשלט של הטלוויזיה.
הזכר הלבן יוצא למסע כמו בלשי לגלות את זהות האהובה הנשכחת מהעבר, ששלחה או לא שלחה את המכתב. חמוש בזר פרחים ורוד וב"פורד טאורוס" לבנה, הוא חוצה את רחבי היבשת הגדולה. הנה מפתח ראשון לקרוא את הסרט המעט חמקמק הזה – זר הפרחים הוורוד. הצלב. הפטיש של הסקס שהגבר נושא עליו. הסקס כקללה (השם המקורי, ה-working title של הסרט, היה Dead Flowers). כטקס טבילה טרגי קומי שהגבר נדרש להחיות כל פעם מחדש. דון ז'ואן שצריך לגלגל את האיבר שלו במעלה המשגלים והביצועים הסיזיפי. לכוד בתרבות שכלאה אותו במשוואה בין ה"אושר" והסיפוק המיני.
דלגו לרגע על שרון סטון, האישה הראשונה שביל מאריי פוגש במסע, ועל בתה לוליטה – לא נדיח את עצמנו להאמין שג'רמוש זורק לנו ככה כמו בונזו לכלבים מיוחמים סמליות כזאת בנאלית ובוטה. נתעכב לרגע דווקא על דורה, האישה השנייה. סוכנת הנדל"ן ובעלה, שאורזים עבור תושבי הפרברים חלומות מרוהטים עם שלושה כיווני אוויר.
מכוון או לא מכוון, יש ניצוץ ממזרי באוויר כשמלהקים לתפקיד הזה של דורה דווקא את פרנסס קונרוי, שמשחקת את האלמנה בסדרת הטלוויזיה עמוק באדמה. מייד כשהיא מופיעה מסתחררת מעל מוחו של הצופה הרגיש עננה לבנה שקופה, וניחוח דק של גופות ובית לוויות עולה באויר.
אבל בואו נוריד לרגע את המבט אל הצוואר שלה, ואל שרשרת הפנינים הלבנות שהיא עונדת. לא נספור עכשיו בכמה מחזות וסרטים השרשרת הזאת כבר כיכבה. מספיק אם נזכיר את הדוגמה הכי ידועה:
הדמות של בלאנש מתוך חשמלית ושמה תשוקה של טנסי וויליאמס, ששרשרת הפנינים היא "הסמל המסחרי" שלה. טנסי וויליאמאס שולח אותנו לברית החדשה ולאחד המשפטים הכי מצוטטים ממנה (מי שמתעקש לבדוק – הבשורה על פי מתי, פרק ז' פסוק ו'): "את הפנינים שלי אל תשליכו לחזירים".
ובכן, את מעטפת התרבות הנוצרית מבקש ג'רמוש להבקיע. את סמל המהוגנות. את הפנינים הלבנות. את הצלב של הסקס, החיזור הרפטטיבי ואת חרדת  הכיבוש והביצוע.
ואכן, גיבורנו מושלך אל החיות.
האישה השלישית (ג'סיקה לאנג) היא כבר דמות שמתקשרת עם חיות, וכלב או חתול מהלכים תמיד דרוכים ליד רגליה. האישה הזאת, או העוזרת (בת הזוג?) שלה היא גם זאת שמחזירה לאביר את החרב\צלב\זר פרחים לנדנה. "דון קישוט אתה יכול לנוח, יש כל כך הרבה טחנות רוח. תשים את השריון בתוך תיבה, כבר לא מתים יותר מאהבה", שורר פעם אריק איינשטיין למילותיו של יהונתן גפן, ונדמה שזה בדיוק מה שג'סיקה לאנג או בת הזוג שלה לוחשות לגיבור שלנו: הדרך לחופש והיציאה מתוך שדות המוות של השפע והעקרות הרגשית, עוברות גם דרך הוויתור על הטקס הזה של החיזור והבליעה וההכלה, בתוך מקדש התענוגות והצריכה של העולם המערבי.
אבל לביל מאריי זה לא מספיק, והוא חייב לצעוד צעד נוסף, הפעם רחוק מתוגת צעצועי הפלא הנוצצים של הציווליזציה, בלב יערות העד של אמריקה הפרועה והלא מאולפת, בנופים שמזכירים את נתיבי הבריחה בנרדפי החוק, סרטו השני של ג'רמוש. מכוסה ברגבי אימא אדמה, כשפרצופו נפוח ומדמם ממפגש עם אגרוף מאיים – כך מסתיים המפגש של הגיבור עם האישה הרביעית - אבוד בלב ה נו וויר האמריקאי, הוא צריך לפלס את דרכו מההתחלה, לא לפני שהוא פוקד, כמעט לפני סיום, את קבר האהובה החמישית.
קשה לקבוע אם ג'רמוש, בתסריט שנכתב על ידיו (על פי עדותו) בפחות משבועיים, באמת מוכן להעמיס על עגלתו המעט רעועה את הפרשנות הקצת מכבידה שהוצעה בין שורות רשימה קצרה זאת. המסע חזרה מארץ המתים אל מפגש מחודש עם בן שהיה או לא היה לו, הוא באמת קצת גדול על מידותיו של הסרט הצנוע הזה.
אבל בכל זאת נבנית פה בשקט ובהדרגה דרך מילוט אפשרית מהקמילה והזקנה. אפשר להיות אב ואפשר גם לא. לרקום חלום על אהבה או לבהות מול המסך. הכל פתוח, בתנאי שהעבר וההרגלים הישנים לא יושבים לך על הראש ומכבידים כמו אבני ריחיים. צריך לדעת לנשום אוויר נקי וטהור של "הווה" בלי שניחוחות ה"עבר" יחניקו אותך. ולמי שאוויר הפסגות הזה של זן, ניו אייג' ו"חיים כאן ועכשיו" קצת עושה לו סחרחורת, אפשר להסתפק רק בעולם הקולנועי - מהבחינה הזאת, דומה הסיום של הסרט הזה לסיום של "נרדפי החוק". אלא שהפעם לא צריך להימלט מאימת הכדורים שורקים, אלא רק מהקנה המעשן של ההתניות וההרגלים הישנים והמוכרים.


אודי בן-סעדיה (23/02/06)

במקור הפרחים מתים
מאריי. מי יעורר אותו?
מאריי ודלפי. הגבר הנעזב
מאריי ורייט. הלבן והשחור
מאריי וסטון. הסקס כקללה
הפנינים של קונרוי. אל תשליכו לחזירים
לאנג ומאריי. דון קישוט יכול לנוח
הגיבור חייב לצעוד צעד נוסף
ג'רמוש וגיבורו. חזרה מארץ המתים
 




בלאק פריידי באוזן השלישית

הנחות, מבצעים. שלל תקליטים חדשים, אייטמים בלעדיים של RSD בשישי השחורכולל אליס אין צ'יינס

חדשים באוזן

תקליטים חדשים ומוחדשים. טייק א לוק . כאן בדיוק

האוזן קונה אוספים של תקליטים משומשים

התקליטים תופסים אצלך יותר מידי מקום בבית?
רוצה להיפטר מאוסף הוינילים, הדיסקים וסרטי הדי וי די שלך?
עובר דירה? עוזבת ת'עיר? האוספים הישנים שלך ימצאו אצלנו בית.
לפרטים

כתבו לנו YouTubeהאוזן השלישית בפייסבוקהאוזן השלישית בטלפון