06/06/2020
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Claypool/Lennon
  2. Dream Theater
  3. Steve Kilbey
  4. Tom Waits
  5. Bohemian Rhapsody
חדשים בג'אז באוזן
  1. Charles Mingus
  2. Alice Coltrane
  3. Charles Lloyd
  4. Aaron Parks
  5. The John Betsch Society
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

דיוקן האמן על הספה
סרטו הראשון כבש את הקהל ועכשיו הוא אחד מצוות יוצרי הסדרה הכי טובה בעיר. את שנת הקולנוע הישראלי בחרנו לסכם בראיון עם ניר ברגמן, במאי מרתק ולאקוני

דקה אחרי שהתחברתי ל-VOD, הפלגתי בביטחה לקטגוריית האוזן השלישית, לראות כאחוז חלום את הסרט הקוריאני הטוב ביקום, Memories of Murder, מתורגם לעברית. אחר שהורדתי אותו שלוש פעמים, וניסיתי  להבין איך כל פעם הבן זונה חומק מכדור שכולו מוות, פניתי לבדוק עם נכונה השמועה על הפלאים שמחולל הפסיכולוג אסי דיין בחמשת מטופליו. למזלי השמועה היתה מוקלטת ושמורה. פרק אחר פרק.   
האוזן השלישית מעולם לא כתבה על סרט (או על סדרה) טרם נמעך והיה לדיסק די.וי.די והתיישב על מדפיה. הבאז חסר התקדים שהרימה סדרת המופת בטיפול, על מכלול יוצריה ושחקניה, ובעיקר האיכות הגבוהה והתנופה הסוחפת בתוך חלל חסר מעוף בעליל, חייבה אותי כנציג האוזן לפגוש את אחד מהברגים המרכזיים בהצלחתה. ניר ברגמן, הבמאי שכנראה יודע לרגש יותר טוב מכולם ומצליח לעשות זאת שוב בסדרה ששינתה לעד את המחירון של פסיכולוגים מגוש דן.
הפגישה בינינו התקיימה בקפה אינטרנט שכונתי לחלוטין. כלומר באי-מייל.
כמי שנחשב לשם הכי חם ביצירה הקולנועית המקומית, האם עבודתך האינטנסיבית בטלוויזיה היא צורך כלכלי או יישור קו עם הרגלי הצריכה הטלוויזיוניים?   
ראשית, אני לא מגדיר את עצמי כשם חם או קר. "במאי שווה לסרט האחרון שלו", בתרגום חופשי של קלישאה אמריקאית עתיקה, וכדרכן של קלישאות, גם בזו יש אמת. ולחלק השני של השאלה, עבודתי בסדרה "בטיפול" הייתה צורך נפשי יותר מכלכלי, ותהליך הכתיבה היה המעניין שחוויתי אי פעם. בדרך כלל, כשאתה כותב, התת מודע שלך מונח על הדף, ואתה מנתב אותו לנתיבים דרמתיים. בכתיבה של "בטיפול", תת המודע של הכותב הונח על הדף – ואז נותח על ידי הכותב, היוצרים וכמובן הפסיכולוגים ש"טיפלו" בכותבים ובטקסט – ושוב נותב לדרמה. החוויה הייתה מרתקת. תוך כדי גם, מה לעשות, התפרנסנו..
"בטיפול" שינתה פחות או יותר את כל מה שהורגלנו אליו מבחינת פורמט סדרתי במסך הקטן. האם הניסיון לדחוס שתיים או שלוש דמויות אל הפריים, ועליהן להרכיב דרמה, יכול לדעתך להתקיים גם בקולנוע הישראלי, או שזה הימור נטול סיכוי?
נדמה לי ש"בטיפול" הייתה יכולה להפוך ליצירה קולנועית שלמה. הרעיון הכתיב צורה – שניים-שלושה אנשים בחדר. וזהו. אם הרעיון לדרמה/סרט יכתיב מבנה דומה, אין סיבה שלא יצליח להתמודד עם המגבלה. אבל לא הייתי יושב ושובר את הראש כעת כיצד ליצור סרט בחדר אחד – בשביל מה?
ובניגוד לשאלתי הקודמת, הצלחת ליצור, בעיני, קולנוע אינטימי מפעים, במדיה ביתית לחלוטין. האם הדבר מספק דיו להוות חלופה לעשייה קולנועית מבחינתך?
קודם כל אני שמח שנהנית מהסדרה, ולשאלתך - לא. אפשר בקלות להתמכר לעשייה של סדרה כמו "בטיפול". בניגוד אולי לסדרות אחרות, זו סדרה שפותחת אפשרויות מרתקות לעונה נוספת – הרי חקר נפש האדם הוא אין סופי. אבל זה לא יכול באמת להחליף את הצורך בעשיית סרטים.
האם אתה רואה סיכון או בעייתיות באיכויות הטלוויזיה הגבוהות שהגעתם אליהם, המשאירות את הצופה בבית על חשבון החוויה הקולנועית, ואגב כך סירוס התעשייה?
אולי זה עוד מוקדם לחשוש ש"בטיפול" תאיים על תעשיית הקולנוע הישראלית. באמריקה כנראה באמת חוששים מהמסך הקטן, ולראייה, הקולנוע האמריקאי מתקשה יותר ויותר לחדש בתחום הדרמות הקטנות ופונה יותר ויותר לסיפורים גדולים מהחיים. סדרות אפיות כמו הסופרנוס, עמוק באדמה, מצליחות לספר סיפורים שפעם אולי לא העיזו לספר בטלוויזיה, וכך הולך ומצטמצם רוחב הסיפורים שהקולנוע האמריקאי נוטה לספר.
המודעות לסדרה, ההיסטריה סביבה, הן חסרות תקדים בכל מובן. תוכל להשוות בינה לבין כנפיים שבורות מבחינת התגובות שקיבלת?
אין מה להשוות בחוויה האישית. כשאתה כותב ומביים סרט, אתה נחשף בצורה הרבה יותר דרמטית לקהל בכל מובן.
ה-VOD מהווה את מהפכת התרבות הקריטית ביותר כיום. ישנה התייחסות חשיבתית לבימוי סדרה אשר רוב צופיה, יש לשאר, חוו אותה כדי.וי.די, הנלקח מספריית וידאו ולא כאירוע טלוויזיוני מקובל? כלומר כזה המתפקד כ"מדורת שבט"?   
כן. קשה לדמיין את שידור "בטיפול" ללא ה-VOD . זו סדרה יומית מחייבת. לאנשים קשה להתחייב לסדרה יומית ולכן השידור ב-Hot  + ה-VOD היה מושלם לסדרה – אגב, חבל ש-Hot לא משלמים תמלוגים לתסריטאים שלהם.
תאר בבקשה את הדינמיקה בין יוצרי הסדרה. משלב הרעיון/הכתיבה ועד הבימוי.
קשה לתאר. למעלה מעשרה דראפטים לפרק, לפעמים ממש כתיבה מחדש של פרקים, וויכוחים אין סופיים בין היוצרים, הכותבים, הפסיכולוגים, השחקנים.. איומים יומיומיים בהתפטרות, בהתפרקות, קביעת דד ליינים וניפוצם אל מול המציאות של תהליך הכתיבה הקשה מאוד של הסדרה.
את מאיה מרון המצוינת אתה מלהק לכל עבודותיך, כולל הקליפ ל-One Of Us לאחותך רונית. החיבור ביניכם משול כבר לזוגות קולנועיים קלאסיים. באיזה שלב שמה עולה לליהוק? האם קיים ספק שביצירה הבאה מאיה תיטול חלק?
מאיה ואני כנראה מחוברים באיזה מקום עמוק. למרות זאת, היה תהליך של אודישנים סטנדרטי לתפקיד שהיא עשתה, ומאיה באה כמו כל שחקנית למספר אודישנים. בדיעבד, קשה לדמיין מישהי אחרת עושה את מה שהיא עשתה.
בימים אלו יצא די.וי.די של עשרת הסרטים הנבחרים של סם שפיגל. הסרט שלך, "סוסי ים", נבחר לטוב שבסרטים. איזה תרומה או משמעות יש לביה"ס סם שפיגל בעיצוב סגנון הבימוי והכתיבה שלך?
לביה"ס סם שפיגל, ולרנן שור בעיקר, יש חותמת על התחת שלי לכל החיים.. המתודה, השקדנות על התסריט, החיפושים אחר גיבור דרמטי ואחר התהליך שהגיבור עובר, טבועים בי לכל החיים, לטוב או לרע.
"כנפיים שבורות" וגם "בטיפול" מתפקדים, למעשה, כדרמה משפחתית הדוקה וכואבת. אלמנט זה מאוד מאפיין היום את הקולנוע האירופי, בעיקר את הקולנוע הדני העכשווי (Brothers למשל) וכמובן את סרטיו של קיארוסטמי האירני. רוחות העולם משפיעות באיזה שהוא אופן על יוצר המביים לטלוויזיה ישראלית?
אמא שלי משפיעה עלי בעיקר, החיפוש הטורדני והכנה שלה אחר משמעות לחייה והבנת עצמה, השפיעו עלי יותר מכל.
עד כמה מותו הטראגי של שרון עמרני השפיע על יצירתך?
סיימנו יחד את בית הספר, היינו סוג של מראה אחד לשני, יכולנו להתבגר יחד ולראות זה את עשייתו של זה כסוג של מראת התבגרות, הוא חסר לי כחבר וכיוצר. הוא היה איש מדהים, שרון.
עד כמה השפיעה היצירתיות הפורצת של רונית ברגמן?
היא הראתה לי שאפשר. בזכותה הלכתי ללמוד קולנוע.
על איזה פרוייקט אתה עומל כעת? 
על סרט.
לצערי, לא הגיעו במייל פרטים נוספים, אבל אני מצפה ומייחל לסרטו הבא, בתקווה שגם אז ימשיך הקסם לרחף בדוק נעים של דיכאון מוחלט.

אסא אופק (21/12/05)

ברגמן. במאי שווה לסרט האחרון שלו
אסי דיין, “בטיפול“. תת המודע על הדף
מרון. קשה לדמיין מישהי אחרת
“בטיפול“. עשרה דראפטים לפרק
מרון ב“כנפיים שבורות“. מחוברים עמוק
---תקציר תמונה---
סוסי ים. הטוב שבבית ספרו
---תקציר תמונה---
 




אוזןבר: פתוחים לאירועים סגורים

הרמת כוסית / כנסי חברות / אירועים סגורים / מסיבות יומולדת / הזמינו עכשיו! כאן הפרטים

רדיו בלה בלה

הוצאה חדשה על גבי תקליט מרובע. הזמינו כעת. כי ההוא הלך

האוזן קונה אוספים של תקליטים משומשים

התקליטים תופסים אצלך יותר מידי מקום בבית?
רוצה להיפטר מאוסף הוינילים, הדיסקים וסרטי הדי וי די שלך?
עובר דירה? עוזבת ת'עיר? האוספים הישנים שלך ימצאו אצלנו בית.
לפרטים

צ'רלי מגירה – הרטרוספקטיבה בתקליט כפול

צ'רלי מגירה, גבי אבודרהם בשמו האמיתי, הוא מגדולי גיבורי הגיטרה שיצאו מארץ הקודש, אך לא ידעו להכיל אותם. מגירה נאלץ לנדוד לברלין, שם קץ לחייו. אמן טהור, פראי ואוטנטי. גיטריסט גאון וחיית במה, שהרטרוספקטיבה החדשה עושה עמו צדק ומנציחה במלוא הדרה את פועלו של היוצר שמת. להשיג אצלנו

כתבו לנו YouTubeהאוזן השלישית בפייסבוקהאוזן השלישית בטלפון