15/12/2019
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Claypool/Lennon
  2. Dream Theater
  3. Steve Kilbey
  4. Tom Waits
  5. Bohemian Rhapsody
חדשים בג'אז באוזן
  1. Charles Mingus
  2. Alice Coltrane
  3. Charles Lloyd
  4. Aaron Parks
  5. The John Betsch Society
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

ונפתח בכותרות
כותרות הפתיחה הן ההקדמה של המבוא לסרט. יש קלאסיקות, כמו סול באס, שגעונות קטנים כמו של גונדרי, שגעונות גדולים כמו של מיאיקה. ותמיד יש הבטחה

טוב, קודם כל בואו נבין על מה אנחנו מדברים. האולם כבר חשוך, הפרסומת האחרונה עוד מהדהדת ואוסף הפתיחים של בעלות ההון שהשקיעו בסרט ממש בשיאו. בזמן שאתם לועסים את אחרון גיבורי הפופקורן שנשאר בתחתית המיכל, מנסים להחניק צימאון ורגעי עצב על ששוב לא הצלחתם להתאפק ולהשאיר קצת לדבר הטוב הבא, מתחילות להופיע על גבי המסך מילים.
מבחינה פילוסופית, מהותו של הרגע לו אנו קוראים כתוביות פתיחה, יכולה להיות די מוזרה. אם לדבר במושגים רחבים יותר, אפשר למשול רגע זה לאותה כתובית קטנה הדבוקה על קיר המוזיאון, לצד ציור, פסל או כל יצירה פלסטית שהיא, ובה מצוין שם היצירה והיוצר ופרטים טכניים בנוגע לחומרים מהם היא עשויה. בעבר, לפני שהכותרות עברו מתחילת הסרט לסופו, באמת אפשר היה לקרוא שהסרט צולם על חומר גלם כך וכך והוקלט בשיטת כך וכך. מהר מאוד הבינו יוצרי קולנוע את חשיבותן של הדקות הראשונות של הסרט לצופים, שסוף עידן התמימות ובואם של ימים מוזרים של טלוויזיה גרמה להם נזק בלתי הפיך שהולך ומחמיר ומקשה על יוצרי הקולנוע את המניפולציה המספקת שתגרום לקהל להיות שם. כתוביות הפתיחה התקצרו לכדי אזכור מתומצת של חבורה נפרדת של אנשים, שהם האחראים הבלעדיים על המפלט הזמני שהקהל נכנס אליו.
במקום כתובית דוגמת: 1984, שמן על בד, 2X5, אנו מקבלים משהו בסגנון: מוזיקה: אניו מוריקונה, צילום: אדם גרינברג, תסריט: צ'ארלי קאופמן, בימוי: סטיבן שפילברג. וכמו כן גם פירוט של חומר הגלם החשוב מכל: ניקול קידמן, איזבל הופר, רוברט דה נירו, טאקשי קיטאנו ובתפקיד אורח: חנה לסלאו.
ברגעים בהם כל העושים במלאכה אמורים להשכיח מאיתנו את הצרות בצרורות של היומיום, ומזכירים לנו שזה בסך הכל סרט שנעשה בידי אנשים פשוטים, פחות או יותר. כל אחד מוצא את דרכו לספר את פיסת המציאות, שהיא אולי רגע הרפלקסיביות הנסתר ביותר של הקולנוע. סול באס, שסרטון תיעודי קטן וחביב על פועלו מצוי בספריות האוזן השלישית, היה נביא כותרות הפתיחה בגרסתן המוכרת לנו. עם הכתוביות לאיש עם זרוע הזהב, ורטיגו, סיפור הפרברים וסרטים רבים נוספים, הוא הצליח להגדיר מחדש את התפיסה הכללית של צופים ויוצרים כאחד לגבי אותם רגעים ראשונים של חוויה בסרט, וגם לייצר סגנון עיצוב מדליק במיוחד שהיה צו האופנה וזוכה היום לתחייה מגובה בהגדרה "וינטאג'". אצל רומן פולנסקי למשל, זכור לטובה ראש האריה של MGM המתחלף בראש של ערפד מצויר שטיפת דם הנוטפת משיניו מנחה את השיטוט של עינינו לאורך כתוביות הפתיחה של סלח לי אבל אתה נושך את צווארי.
פול תומאס אנדרסון ראוי לציון בשל סיקוונס הפתיחה המרשים במיוחד של מגנוליה, בו הגדיר את העתיד לבוא בשתי וערב מוצלח במיוחד של עשרות הגיבורים של הסרט. לעומתו, סיקוונס הכתוביות של מוכה אהבה מאגד את כל המרכיבים הנכונים: תזמון ביחס לסרט, רקע מרצד של צבעים מתחלפים, מוזיקה סטייל קומדיות רומנטיות של שנות השישים, אבל חסר את הכתוביות עצמן.
גם מישל גונדרי ראוי להערכה על מיקום כתוביות הפתיחה של שמש נצחית בראש צלול 13 דקות אחרי שהסרט מתחיל. טאקשי מיאיקה היפני מתאפיין גם הוא בכתוביות פתיחה מרשימות ביותר, ודוגמה ראויה הוא הרגע בו שם הסרט Ichi the Killer עולה מתוך שלולית של זרע, עליה מסר מיאיקה בראיון שהיא אמיתית לחלוטין. ראוי לציין גם את גרמלינס 2, שנפתח במערכון של כמה דקות בכיכובם של באגס באני ודאפי דאק, הסובב סביב הצגת שם הסרט ונוטל חלק בהבעה החכמה של הסרט כולו את הניהיליזם האמריקאי, שהיצורים הירוקים מאמצים לחיקם.
סיקוונס הכתוביות נגמר, הסיפור מתחיל, הצופה כבר נמצא בתחילת השלב השני במסע, בו יבדוק אם הבמאי וחבר מרעיו מצליחים לקיים בסרט עצמו את מה שהם הבטיחו בכתוביות הפתיחה. האם הסרט יסתיים בחגיגה? במשהו יפה? או שהוא יהיה כל כך משעמם שנצא החוצה ונרגיש כאילו אנחנו 28 יום אחרי... ובחוץ, כשנעבור ליד פיצוציה ואת עינינו יאחזו רק צרות בכותרות, מה נרגיש אז? אם אחרי שהאסונות של נינה נגמרים, ממשיכים להם, על מי מנוחות, האסונות שלנו. האם בכלל היה שווה לעשות פסק זמן? איש אינו יודע...

אסף קורמן (23/06/05)

לכתבות נוספות במגזין פתיחה

הגדרה מחדש של תפיסת הפתיחה
סלח לי אבל אתה נושך את צווארי
מגנוליה. סיקוונס פתיחה מרשים במיוחד
כותרות אחרי 13 דקות
כתוביות מתוך שלולית של זרע
 




אוזןבר: פתוחים לאירועים סגורים

הרמת כוסית / כנסי חברות / אירועים סגורים / מסיבות יומולדת / הזמינו עכשיו! כאן הפרטים

אוסף נדירים בלתי נפוצים

מגוון גדול של תקליטים במצבים מצוינים ובמהדורות מוקדמות הגיע בעיתוי חגיגי של ספטמבר בואך אוקטובר. הנה פירוט. נתראה בחנות

האוזן קונה אוספים של תקליטים משומשים

התקליטים תופסים אצלך יותר מידי מקום בבית?
רוצה להיפטר מאוסף הוינילים, הדיסקים וסרטי הדי וי די שלך?
עובר דירה? עוזבת ת'עיר? האוספים הישנים שלך ימצאו אצלנו בית.
לפרטים

צ'רלי מגירה – הרטרוספקטיבה בתקליט כפול

צ'רלי מגירה, גבי אבודרהם בשמו האמיתי, הוא מגדולי גיבורי הגיטרה שיצאו מארץ הקודש, אך לא ידעו להכיל אותם. מגירה נאלץ לנדוד לברלין, שם קץ לחייו. אמן טהור, פראי ואוטנטי. גיטריסט גאון וחיית במה, שהרטרוספקטיבה החדשה עושה עמו צדק ומנציחה במלוא הדרה את פועלו של היוצר שמת. להשיג אצלנו

כתבו לנו YouTubeהאוזן השלישית בפייסבוקהאוזן השלישית בטלפון