03/12/2020
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Claypool/Lennon
  2. Dream Theater
  3. Steve Kilbey
  4. Tom Waits
  5. Bohemian Rhapsody
חדשים בג'אז באוזן
  1. Charles Mingus
  2. Alice Coltrane
  3. Charles Lloyd
  4. Aaron Parks
  5. The John Betsch Society
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

התחלות ראשונות
תשעה תותחי בימוי, תשעה סרטי ביכורים. מהישיש המנוח ועד לצעיר הפעלתן

סטנלי קובריק (1928-1999)
קובריק דווקא גנז את סרטו העלילתי הארוך הראשון, Fear and Desire (משנת
1953), מסיבה פשוטה: הוא לא אהב אותו. למרות זאת, קובריק לא נטש את המסר שבסרט זה, והוא חוזר גם ביצירות מאוחרות יותר שלו. מדובר בסרט מלחמה, שהצדדים הניצים בו אינם מזוהים. כבר בתחילת הסרט מכריז הקריין כי זוהי מלחמה ש"אינה בהיסטוריה" ומעקר את משמעותה הלאומית לטובת הרעיון האנטי-מיליטריסטי, החוזר בצורה זו או אחרת בסרטים נוספים של קובריק: שבילי התהילה (1957), ד"ר סטריינג'לאב (1964) ומטאל ג'אקט (1987). קובריק תוקף את חוסר ההיגיון של אנשי צבא ומבכה את הפיכת האדם למכונת מלחמה. הסרט הראשון היה רק רמז לבאות מצידו של אחד הבמאים הנועזים שידעה המאה העשרים.

מייק ניקולס (1931)
"What a dumppp!", אומרת מרתה, בגילומה המופתי של אליזבת טיילור, בתחילת סרטו הראשון של הדינוזאור הוותיק מייק ניקולס, ששמו ריצד לאחרונה על המסך עם קרוב יותר. הייתה זו אדפטציה למחזה הידוע של אדוארד אלבי, מי מפחד מווירג'יניה וולף? רק לילה אחד עוברים הצופים עם מרתה וג'ורג' אבל שבעה מדורי גיהנום שבהם חושפים השניים את הריקבון והצביעות בחיי הנישואים שלהם, תוך שהם רומסים את כל – אבל כל – ערכי היסוד של החברה האמריקאית-מערבית בצורה שמותירה אותך בסוף הלום, מותש, ומפורר. הסרט מ-1966 זכה במספר אוסקרים ביניהם פרס השחקנית הטובה ביותר. את האוסקר על הבימוי יקטוף ניקולס רק בסרטו הבא, הבוגר.

אנדריי טרקובסקי (1932-1986)
The Steamroller and the Violin
, סרטו הקצר (45 דקות) של טרקובסקי, היה פרויקט הגמר שלו לבית הספר לקולנוע,VGIK  ממנו בגר בשנת 1960. זהו סיפור פשוט על ידידות הנרקמת בין סשה, ילד בן 7, כנר ורגיש, לבין נהג טרקטור, איש הצווארון הכחול. השניים מתיידדים לאחר שהטרקטוריסט מציל את סשה מידי בריונים, הם מבלים יחד את היום וסופגים זה את רוחו של זה. הסרט הוא תוצר של המוסד שלמענו נוצר, שכן הרבה מן האינטליגנציה הטרקובסקית חסרה. לא תמצאו כאן דימויים ויזואליים מדיטטיביים (בכל זאת 45 דקות!) ולא קומפוזיציה מרובת שכבות. לעומת זאת, העיסוק באינטימיות כבר נוכח, כשהוא מגובה בדימויים יפים מעוררי נוסטלגיה. כעבור שנתיים ביים טרקובסקי את הפיצ'ר הראשון שלו, נעורי איבן.

רומן פולנסקי (1933)
כבר בסרטו הראשון, סכין במים (1962), הסתמן פולנסקי כיוצר קולנוע בעל כשרון טבעי. קווי העלילה פשוטים לכאורה: זוג לוקח טרמפיסט צעיר ומציע לו לבלות איתם יום ביאכטה. אבל פולנסקי מרבד את העלילה בדרכים סמויות – בצילום, בדיאלוגים המדויקים ובמשחק של שחקנים לא מקצועיים. הבילוי התמים והשליו לכאורה הופך למאבק פסיכולוגי סמוי בין שני הגברים על עליונות מינית, חברתית ואינטלקטואלית. האחד הוא גבר מבוסס, בטוח בעצמו, המוגדר בעיקר על ידי סממנים חיצוניים. השני, סטודנט צעיר, פראי ורגיש. היופי כאן הוא האופן שבו פולנסקי שותל מקצת ממאפייני האחד באחר, מבלי שהדמויות עצמם מרגישות בכך. מי שתכריע לבסוף מיהו גבר האלפא היא כמובן האישה.

רידלי סקוט (1937)
בלי ידיעה מוקדמת, קשה לנחש ש-The Duellists הוא סרטו הראשון של רידלי סקוט (שאף זכה בפרס סרט הביכורים הטוב ביותר בפסטיבל קאן). ללא היסוס, סקוט מפגין בסרט זה עבודת בימוי מדויקת, הכוללת רבים מהמאפיינים שהפכו עם השנים לסמל המסחרי של הבמאי. השחזור הקפדני של עידן היסטורי (מלחמותיו של נפולאון), והחלקים שבהם הוא מצטיין בקביעות כמו התלבושות, התפאורה ואופן ההתנהגות האופייניים לו בולטים מאוד גם בכמה מעבודותיו המאוחרות יותר (גלדיאטור, בלייד ראנר ואגדה). כך גם הצילום העשיר והכל כך ציורי של סרטיו, כפי שהעיד הנחתום על עיסתו: "אני ידוע כמי שיוצר עולמות בסרטיו... איך משחזרים מצב מסוים במאה מסוימת? זה חלק מהקסם שבעניין".

הייאו מייזאקי (1941)
The Castle of Cagliostro (משנת 1979)
הוא סרטו הראשון של גאון האנימה מיפן. זהו סיפורו של לופן השלישי, קרימינל חופז, המגיע למונרכיה אירופית קטנה בשם קאליוסטרו ומוצא עצמו מעורב בחקר קונספירציה בינלאומית הקשורה לכסף מזויף, שהחלה לפני מאות שנים. בנוסף, עליו להציל את קלאריס היפה, הכלואה במגדל מבודד משום שניסתה להימלט ערב חתונתה לרוזן הרשע של קאליוסטרו. השילוב של השפעות סבנטיז, במוזיקה ובקווי העלילה (ראו ערך: המלאכיות של צ'ארלי, ג'יימס בונד, סטארסקי והאץ'), עבודת האמנות המרשימה של מייאזקי (אותה יפתח בסרטיו הבאים) והאופן שבו הוא משלב אלמנטים אגדיים ופנטסטיים (שבוודאי נתנו השראה ליוצרי הנסיכה הקסומה ונמר דרקון), הופך אותו למעדן אמיתי ועשיר שמומלץ לכל אחד, לא רק לחובבי האנימה.

מרטין סקורסזה (1942)
ב-1969 יצר סקורסזה, צעיר שסיים זה עתה את לימודי הקולנוע שלו באוניברסיטת ניו יורק, את סרטו הראשון, מי זה דופק על דלתי? כסטודנט נלהב בחר סקורסזה את הנושא הקרוב אליו ביותר: שכונת ליטל איטלי בניו יורק. ג'יי. אר הוא גיבור הסרט (בגילומו של הארווי קייטל, שגם לו היה זה סרט ביכורים), שהתחנך על פי תפיסה קתולית מחמירה, ממש כמו סקורסזה עצמו. הערכים הקתוליים עומדים למבחן אל מול האהבה, שמגיעה בדמותה של בחורה הנושאת עמה סוד קטן. האהבה המערערת סדרי עולם, הדת והעיר ניו יורק שבה גדל סקורסזה, חוזרים לא פעם כמוקד ההתרחשות בסרטיו. כך למשל, ברחובות זועמים (1973), בפיתוי האחרון של ישו (1988) ובכנופיות ניו יורק
(2002).

טים ברטון (1958)
Pee Wee's Big Adventure (משנת 1985)
הוא סרט הבכורה המבריק של הבמאי החריג וחובב האופל טים ברטון, המבוסס על אחת הדמויות הידועות ביותר בהיסטוריה של הבידור האמריקאי, Pee Wee Herman. פי ווי הוא גבר-ילד בעל אוסף הצעצועים המרשים ביותר שנראה על המסך. תשוקתו הגדולה היא האופניים האדומים שלו. כשיום אחד הם נגנבים על ידי שכנו השמן, הקנאי והעשיר פרנסיס, הוא מחליט לצאת למרדף אחריהם. חובבי הבמאי יקבלו חוויה ברטונית טהורה (ללא הרבדים הפסיכלוגיים שיתווספו בסרטיו המאוחרים יותר) קווי העלילה המטופשים לכאורה הופכים בידי ברטון לעולם פנטסטי, היפר-מסוגנן , עמוס בדימויים החביבים עליו, תוך זגזוג קליל בין התכתבות עם סרטי אימה קלאסיים (גודזילה) לאגדות ילדים (הקוסם מארץ עוץ). צרפו לכך תסריט שנכתב על ידי בוגר הסטרדיי נייט לייב, פיליפ הרטמן, בשיתוף עם יוצר פיי ווי המקורי פול רובנס, ותקבלו את אחת הקומדיות הטהורות והקלאסיות ביותר לאנשים בני 4 עד 40.

לוק בסון (1959)
באופן שונה עד כדי תדהמה מסרטיו האחרים, לוק בסון פתח בקרב האחרון (1983), סרט אילם כמעט לחלוטין, המצולם בשחור-לבן. בסון משרטט עולם אפוקליפטי שבו איבדה האנושות את היכולת לדבר, ומטרתה היומיומית היא לשרוד. עולם עתידני שכזה, המהווה מעין סטודיו של בסון ללימוד טבעו של האדם, הוא תחום מומחיותו של הבמאי. האלמנט החמישי למשל, שונה ככל שיהיה מסרט זה, גם הוא פילוסופי לא פחות מאשר מדע בדיוני. עם זאת, ספק אם בסון היה מרשה לעצמו היום, כבמאי נודע, לחזור לסגנון סרטים כזה. אחרי הכל, בסון עצמו הודה ש"לגבי הקהל, אינני יודע אם זה מתאים לטעמם ולמה שהם רוצים לראות".

אורי כץ ולימור לוי (19/06/05)

לכתבות נוספות במגזין פתיחה

קובריק לא אהב את סרט הביכורים שלו
שבעה מדורי גיהנום בערב אחד
העיסוק באינטימיות כבר נוכח
כל אחד הוא קצת מהאחר
כל הסממנים הסגנוניים
עבודת אמנות מרשימה
ביכורים לבמאי ולשחקן
גבר בעל אוסף צעצועים
אילם כמעט לחלוטין
 




בלאק פריידי באוזן השלישית

הנחות, מבצעים. שלל תקליטים חדשים, אייטמים בלעדיים של RSD בשישי השחורכולל אליס אין צ'יינס

חדשים באוזן

תקליטים חדשים ומוחדשים. טייק א לוק . כאן בדיוק

האוזן קונה אוספים של תקליטים משומשים

התקליטים תופסים אצלך יותר מידי מקום בבית?
רוצה להיפטר מאוסף הוינילים, הדיסקים וסרטי הדי וי די שלך?
עובר דירה? עוזבת ת'עיר? האוספים הישנים שלך ימצאו אצלנו בית.
לפרטים

כתבו לנו YouTubeהאוזן השלישית בפייסבוקהאוזן השלישית בטלפון