05/12/2020
סרטים חדשים בספרייה
חדשים בלו-ריי
חדשים מתרוגמים
הוצאות מחודשות
סרטים ישראלים חדשים
הסרטים המבוקשים
אלבומים חדשים LP/CD
  1. Claypool/Lennon
  2. Dream Theater
  3. Steve Kilbey
  4. Tom Waits
  5. Bohemian Rhapsody
חדשים בג'אז באוזן
  1. Charles Mingus
  2. Alice Coltrane
  3. Charles Lloyd
  4. Aaron Parks
  5. The John Betsch Society
  • שתפו בפייסבוק
  • שתפו בטוויטר

פריחה מחודשת
מייק ניקולס עשה קריירה אדירה בשנות השישים המאוחרות, אך באחרונה נראה שהוא פורה מתמיד. אחרי עיבודים ל"שנינות" ול"מלאכים באמריקה" בא "קרוב יותר" המבוסס אף הוא על מחזה והביא לבמאי הוותיק עוד כיבודים וצופים חדשים

בגיל 74, עם סרט חדש על המסכים, קרוב יותר, מייק ניקולס מקרין פריחה חדשה שמעוררת מחדש את העניין בבמאי הפורה הזה שלא זכה בהערכה גדולה כמו במאים אחרים בני דורו. למרות שניקולס הגיע עם הוריו מגרמניה לארצות הברית בהיותו בן שבע בלבד, ניתן להבחין במכנה משותף חשוב שיש לו עם מהגרים אחרים שהגיעו מגרמניה להוליווד בשנות השלושים. כמו בילי וויילדר, פריץ לאנג, דאגלס סירק ורבים אחרים, לאורך כל הקריירה שלו בוחן גם ניקולס באופן ביקורתי את הערכים הכי בסיסיים של החברה האמריקאית כמייצגת את החברה המערבית כולה. מכאן גם ההצלחה הגדולה של סרטיו. ניקולס מרבה לטפל בנושאים כגון אקטיביות פוליטית והשלכותיה, עיוות הערכים בעולם העסקים הקפיטליסטי ועולם הפוליטיקה הדמוקרטית, מוות בחברה המערבית, זוגיות, מין, אהבה ומשפחה. את כל זה הוא עושה עם דגש על בני האדם שחייהם מתערערים כאשר הם מתעמתים עם סוגיות שונות שמעסיקות מיליוני אנשים ברחבי העולם.
ניקולס החל את הקריירה שלו כקומיקאי, ויחד עם איליין מיי יצר צמד קומי מצליח ביותר. במקביל לקומיקאים אחרים בני התקופה אימצו השניים טון סאטירי שידע להצליף בחברה האמריקאית של שנות החמישים והשישים. עדות חיה להשפעה העצומה של התקופה על יצירתו של ניקולס היא יכולתו הנפלאה לשלב רגעים קומיים גם כשהוא עוסק בחומרים הטראגיים ביותר.
לאחר תקופה מוצלחת למדי כבמאי תיאטרון, קריירה שימשיך בה לאורך כל השנים, אין זה מפליא שכסרט ביכורים בחר ניקולס לעבד את המחזה מי מפחד מוירג'יניה וולף, אחד החשובים שבמחזות האמריקאים של שנות השישים שבעט בבורגנות בעוצמה ובמקומות הכואבים באמת. ניקולס הצליח לשמור על עוצמת הבעיטה כשתיאר את חיי הנישואים המתפוררים של מרתה וג'ורג', בהופעת משחק בלתי נשכחת של אליזבת טיילור וריצ'רד ברטון (שהיו זוג בחיים באותה עת). הסרט זכה במספר פרסי אוסקר, אך ניקולס נאלץ להמתין לסרטו הבא כדי לזכות באוסקר על בימוי.
הבוגר, מהסרטים הראשונים שפנה לדור של הבייבי בום, לפני שהוליווד הבינה את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בו, מספר על רומן בין בוגר קולג' (דסטין הופמן) משועמם ואשתו של אחד הקולגות של אביו (אן בנקרופט). בסרטו הבא שב ניקולס ופנה לקהל הצעיר של התקופה עם מילכוד 22 האנטי-מלחמתי, המבוסס על ספרו של ג'וזף הלר. הסרט שמכיל מספר רב של קטעים מטורפים ומצחיקים ברוח הספר לא זכה להצלחה מסחררת. בידע הבשרים, הבא בתור, הציג ניקולס מבט פסימי ואפל בכל הקשור במין, בזוגיות ובנישואים. הסרט והמשחק המעולה של ג'ק ניקולסון היוו שיא מסוים לניקולס, ולאחריו הוא ביים שני סרטי ז'אנר שנתקלו בקרירות מצד הקהל והמבקרים. מאמצע שנות השבעים הפסיק ניקולס לביים לקולנוע והמשיך לביים לתיאטרון במקביל לתקופה של משברים אישיים ומקצועיים.
כמו במאים אחרים שהגיעו לקולנוע מהתיאטרון, לניקולס יש מוניטין של במאי של שחקנים. יחסו לשחקנים מתבטא לא רק בהופעות משחק מצוינות שהוא משיג, אלא גם ברצון לעבוד עם אותם שחקנים ביותר מפרויקט אחד בתיאטרון או בקולנוע. אלן ארקין, אן בנקרופט, סיגורני וויבר, ג'ין הקמן שיחקו אצל ניקולס בפרויקטים בתיאטרון ובקולנוע. אחרים הופיעו אצלו ביותר מסרט אחד ויצרו קשר מיוחד עם הבמאי. ביניהם אפשר לראות את ניקולסון, מריל סטריפ ואמה תומפסון ששיתוף הפעולה איתה נראה מבטיח מאוד ויש לקוות שיימשך גם בעתיד.
בשנת 1983 ביים ניקולס את סילקווד, סרט שהציג גישה חדשה בסגנון שתאפיין את סרטיו מכאן ואילך. לעומת הסגנון האקספרסיבי בשנות השישים והשבעים, סגנון שהושפע מתפיסות אירופיות בתחומי הצילום העריכה והעיצוב, ניקולס אימץ מעכשיו סגנון פחות מובחן באקספרסיביות שלו והתרכז במה שידע לעשות הכי טוב – בימוי השחקנים. הוא הוציא משחק משובח ממלני גריפית' בסאטירה על עולם העסקים נערה עובדת. משחק משובח אפשר לראות בסרטו הנשכני על הוליווד גלויות מהחיים, בכיכובה של מריל סטריפ, המספר על סוזן, שחקנית הוליוודית המנסה להיגמל מסמים ועל אמא אותה משחקת שירלי מקליין הנפלאה. מבט אירוני אחר הביא ניקולס בפארסה על ערכי המשפחה בכלוב הציפורים, בו חזר לשתף פעולה עם התסריטאית איליין מיי. ביקורת מלווה באמפתיה מסוימת לדמויות ולתהליכים הפוליטיים הובאה בסרט בולט נוסף של ניקולס, צבעי השלטון, שעסק בדרכו של ביל קלינטון לנשיאות.
אחרי הצלחת העיבוד של המחזה שנינות לסרט טלוויזיה, יצר ניקולס את אחת היצירות החשובות שנראו בטלוויזיה בשנים האחרונות, מלאכים באמריקה. המיני סדרה הזו מבוססת על שני חלקי המחזה זוכה פרס הפוליצר של טוני קושנר. הדרמה עוסקת באיידס, במוות, באמונה, באהבה, בזוגיות, באמנות והכל על רקע שנות השמונים, תקופת השלטון השמרנית של רונלד רייגן. במשך שש שעות של צפייה ניקולס מפליא לביים אנסמבל שחקנים מעולה. לצד ותיקים כמו אל פצ'ינו, מריל סטריפ ואמה תומפסון מופיעים מספר שחקנים אלמוניים, שסביר שנשמע עליהם בעתיד. למי שמתעניין במשחק ולא ראה עדיין סרט של מייק ניקולס – זה מקום טוב להתחיל בו. הסדרה זכתה להצלחה גדולה ובפרסים רבים, ביניהם שלל פרסי אמי.
למרות שמרבית בני גילו העוסקים בקולנוע מגלים סימני עייפות, ניקולס עושה רושם שהוא נמצא כעת בשיא חדש בקריירה הקולנועית שלו, הן מבחינת הקהל והן מבחינת המבקרים.


נוי זילברמן (25/02/05)

סרט הביכורים
הופמן משתעמם עם בנקרופט
מבט פסימי על מין, זוגיות ונישואין
סרט נשכני על הוליווד
אחת היצירות החשובות שנראו בטלוויזיה
 




בלאק פריידי באוזן השלישית

הנחות, מבצעים. שלל תקליטים חדשים, אייטמים בלעדיים של RSD בשישי השחורכולל אליס אין צ'יינס

חדשים באוזן

תקליטים חדשים ומוחדשים. טייק א לוק . כאן בדיוק

האוזן קונה אוספים של תקליטים משומשים

התקליטים תופסים אצלך יותר מידי מקום בבית?
רוצה להיפטר מאוסף הוינילים, הדיסקים וסרטי הדי וי די שלך?
עובר דירה? עוזבת ת'עיר? האוספים הישנים שלך ימצאו אצלנו בית.
לפרטים

כתבו לנו YouTubeהאוזן השלישית בפייסבוקהאוזן השלישית בטלפון